Dag 30 _ 23-5-2016 Ria Formosa 2

Vandaag ons eerste vakantie ijsje gehad. Dat heeft wel lang geduurd want Freddy is een ijs liefhebber maar als hij ijs eet moet het er  wel goed uitzien en het mag eigenlijk geen verpakt ijs zijn. Maar dit moest wel lekker zijn; er stond ook een lieftallige jongedame in het ijstentje dus of dat nog mee heeft gespeeld in de beslissing; ik denk het wel! Dus vanmiddag in een prachtig stadje, Tavira, een ijsje;  eigenlijk geen stadje maar het woord stad maakt het weer te groot.

Freddy stracciatella ijs, en ik vanille met maracuja, heerlijk. Een bakje, flink vol. Op een bankje in een park; heerlijk gesmuld. Dicht bij ons werd door een zwerver sigarettenpeuken van de grond geraapt en weer gebruikt, heel triest!

Het was en het is nog, prachtig weer. Ik zit in bikini achter de laptop, het is half acht, nederlandse tijd. Freddy gaat zo beginnen met het eten en heeft net twee flessen witte wijn leeggegoten op het grind. De mieren lusten er wel pap van. Het was niet te drinken; dus helaas, en water is ook lekker. In Portugal lekkere witte wijn vinden is nog niet gelukt. Volgende keer maar weer een ander merk proberen.

Vandaag toch nog een wandeling gemaakt  door het natuurpark de Ria Formosa. Niet zo’n mooie wandeling als eergisteren maar toch wel leuk. De wandeling begint in een prachtig villa/vakantiedorp. Alle huizen zijn wit , alleen begane grond met een puntdak of met een dakterras erop. De tuinen staan vol met de bougainville in allerlei kleuren en veel struiken en andere bloeiende planten.

Met een houten brug over een water kom je in een moerasgebied waar een looppad, ook van hout, door de vegetatie loopt. Ben je slecht ter been of heb je geen zin, dan rijdt er een dieseltreintje door het gebied; het is een eco gebied en ik vind dat treintje eigenlijk niet zo passen daar.

aan het eind kom je uit op het strand van de Atlantische oceaan. Drie kilometer gelopen, dus prima voor vandaag. Ik betrap me er zelf op dat ik ook steeds meer naar vogels ga kijken; het moet niet gekker worden! Opeens zagen we twee jonge mannen met emmers lopen door slib en half door de rivier die daar stroomt. Dan renden ze weer, stonden weer stil, keken en renden weer en pakten iets op van de grond en deden dat in de emmer. Wat bleek, ze vingen krabben; het krioelt er van en voordat ze weer de grond in duiken moet je ze natuurlijk pakken. Die hebben een lekker maaltje vanavond, denk ik!

Daarna nog even een bakje koffie halen in de stad Tavira. Trouwens, bij het derde cafe/restaurant konden we pas koffie krijgen! Tijdens lunchtijd, half vier was het al, geen koffie. Het blijkt, en dat hadden we niet echt in ons Portugal boek gelezen, een prachtige plaats te zijn. We hebben weer lekker gewandeld daar, veel winkeltjes gezien en de mooie gebouwen met de prachtige gevels bewonderd. Door de plaats loopt een brede rivier, de Rio de Gilao. De twee delen van de stad worden verbonden door een Romeinse brug over de rivier. Het was er gezellig druk, dus wel een bekende plaats voor toeristen. We zagen vier vrouwen, Nederlanders, met één man een terrasje zoeken. Freddy had zwaar medelijden met de man; je zal er maar mee opgescheept zitten; of het uiteindelijk tot een beslissing is gekomen weten we niet.

De camping is betaald, na het eten de luifel indraaien en dan kunnen we morgen verder naar het noorden. Het weer is daar wel minder maar we moeten wel door;  zo’n 400 km. ongeveer en dat is goed te doen. Nog even een paar campings zoeken met de ANWB app; boeken heb je niet meer nodig in deze tijd. Toch wel handig hoor!

We zijn nu een maand weg! Margriet herinnerde mij daar even aan en dat klinkt wel lang. Nog 23/24 dagen te gaan; klinkt ook nog wel lang.

Beste vogelvrinden, vandaag weer opnieuw de Hop gezien, toch een hele aparte vogel, mijn ega kreeg ik met moeite weer mee verder zo geboeid was ze door dit mooie vogeltje. DE vogel van vandaag is niet zo moeilijk denk ik , dus doe je best.

De vogel van gisteren is een Steltkluut, geraden door Beate , de broekies weer te laat. Stand Beate 14, Tom 4