Dag 37 _ 30-5-2016 Porto

Een late blog. We zijn net terug van Porto. Wat een geweldige stad. Het weer was geweldig en veel gezien in één dag.

Vanmorgen om kwart voor 10 met de bus er naar toe. Aan het eind van het traject  ben je aan de rand van het centrum, dus een mooie plek om aan een wandeling door het oude centrum te beginnen. De plek waar de bus stopt is wel vreemd. Midden in een eenrichtingsstraat, geen bord in de buurt met de naam van de busmaatschappij of busnummer er op,  niets. Aan de chauffeur gevraagd waar we dan weer op moesten stappen aan het eind van de dag. “Hier, op dezelfde plek”, zei hij. Het klopte vanavond ook, maar het is wel vreemd. Meer campinggasten vonden dat  heel raar merkten wij; nou ja, als het maar klopt, daar gaat het om.

De Douro is de rivier die door de stad stroomt. Er varen de hele dag boten met grote groepen mensen, die een tocht maken over de rivier. Aan de kade gezellige tentjes en winkeltjes. De beide oevers worden verbonden met bruggen. De bekendste is de Ponte de Dom Luis 1 en een eind verderop ligt de Maria Pia brug. De eerste brug is ontworpen door een assistent ven Gustave Eiffel.

De andere lijkt er op maar of dat van dezelfde ontwerper is weet ik niet. Tussen die twee bruggen in, ligt een strakke betonnen brug, zonder enige franje. Via die brug zijn wij de Douro overgestoken en konden we de andere twee bruggen goed fotograferen. Voordat we op die brug waren, moesten we een flinke steile helling nemen! Dat was even zweten en hijgen, wat een hellingspercentage!

Helemaal boven, kwam je bij een klooster en had je een prachtig uitzicht over de stad. We hebben de imposante kathedraal bezocht en ik ben nog naar een kerk geweest met zo’n afschuwelijk barokinterieur, ik hou toch al niet van deze stijl maar dit sloeg alles. Er is 200 kilo goud verwerkt in de kerk! Je weet niet wat je ziet. Het museum wat daarbij hoort is ook heel bijzonder. In de catacomben zijn hele oude graven gemaakt voor verschillende families, onder grote houten planken met nummers er op. Die nummers corresponderen weer met namen en data op de wanden. Op een bepaalde plek kon je naar beneden kijken door een rooster en zag je nog beenderen en schedels liggen. Beetje bizar, dat wel!

Gegeten aan de Douro en daarbij geen port maar witte wijn gedronken; het smaakte goed. De porthuizen hebben we gelaten voor wat het was. Door oude wijken gelopen met smalle straatjes en met kleine eet- en drinktentjes en uit de huizen komen allerlei geluiden. De volumeknop op maximaal. De menselijke volumeknop dan. De was wappert vrolijk boven de straat met alle uitlaatgassen die opstijgen van de auto’s die er doorheen rijden. Huizen gemaakt van golfplaten, die nog wel even met een verfkwast zijn aangeraakt.  De armoede is soms wel duidelijk zichtbaar.

Er rijdt ook een oud trammetje door de stad. Freddy had wel een prima idee. Omdat zijn hiel weer vervelend ging doen, stelde hij voor om met dat trammetje, het heeft maar één wagon, terug te rijden naar het vertrekpunt van de bus. Op de plattegrond gekeken en dat moest kunnen. Wij stappen in, kopen een kaartje en dat ding gaat rijden. De goede kant op dat wel, maar op een gegeven moment zei ik tegen Freddy dat het wel erg lang ging duren voordat we bij het goede punt van de bus kwamen. De tram reed maar door! Tot het eind, het rails hielden op en wij waren kilometers van ons buspunt vandaan. Lopen was geen optie, dus eerst uit de tram, alles moest handmatig omgezet worden, een half uur wachttijd en toen weer een kaartje gekocht en het hele stuk weer terug, dus naar het punt waar we opgestapt waren. Moesten we toch nog lopen naar de bus en halverwege de wandeling ook nog 150 trappen nemen! Onze conditie is vandaag weer met sprongen vooruit gegaan.

Het was een fantastische dag en Porto is een stad waar je minstens twee dagen moet doorbrengen. Er zijn nog zoveel musea en andere mooie dingen maar dat kan onze hiel even niet aan en morgen wordt dus definitief een strand/wasdag. We redden het niet tot aan het eind van de vakantie met de kleding die nog in de kastjes ligt. Het wordt mooi weer dus hopelijk is alles droog aan het eind van de dag.

Woensdag gaan we verder, nog geen idee hoe en wat; dus dat besluiten we morgen.

Beste vogelvrinden, vandaag een vogel die hoort bij deze dag, een makkelijke vogel dus. Je moet wel de oorspronkelijke naam noemen, inzenden maar.

De vogel van gisteren is een Zanglijster geraden door Tom, gefeliciteerd. Stand Beate 19, Tom 6.