Dag 35 _ 28-5-2016 Miradouro Cruz Alta

Wat als een regendag begon is toch nog weer met redelijk wat zon geëindigd. Het was vanmorgen eerst wel even flink wat buiengeweld maar zo rond twaalf uur werd het beter en de zon kwam er steeds meer bij. Wel hele donkere wolken af en toe maar ze dreven over zonder iets te laten vallen.

Dus maar een paar dingen gedaan die nog even moesten gebeuren; Freddy’s kapsel bijwerken. Ja, de nekharen moesten weggehaald worden. De nagels van de vingers moesten worden geknipt en een beetje bijgevijld en gelakt maar dat komt een andere keer; bij mij dan. Na deze weken is het ook wel weer nodig om wat bij te werken, zo her en der!

Vanwege de hiel en het onbestendige weer geen wandeling maar een rit langs een heel groot meer, hier maar vijf kilometer vandaan. Het was een rit door het binnenland met prachtige vergezichten. We stegen flink en af en toe gingen we uit de auto om het mooie uitzicht te bewonderen. Je komt echt niemand tegen. We passeerden nog een paar gehuchten maar ook daar zagen we niemand, zelfs geen hond! Op een gegeven moment, toen we bijna in het dorp van de camping waren, zagen we een bord met daarop Miradouro Cruz Alta. Ja! En dan moeten wij toch wel even kijken en natuurlijk moet je klimmen om bij dat kruis te komen. Het was de moeite waard; wat een prachtig uitzicht hadden we. En wat een mooi pad om  naar dat kruis toe te lopen. De hei staat in volle bloei en daartussen  het paars van de wilde lupinen en het geel van een soort boterbloem met nog veel meer andere struiken, planten en bomen. We hebben genoten van de wandeling, wel zonder water en brood maar dat was te doen. We genieten dan zo van iets wat je overkomt en dat je het dan ook niet van te voren hebt uitgestippeld; heerlijk. Dichtbij en gewoon super mooi.

Stukken van de weg die we reden, waren afgezet met gele hekken. Stukken aarde en ontwortelde bomen lagen half op de weg, en er was wegdek weggeslagen. Of dat pas is gebeurd of al langer geleden, geen idee! Snel met opruimen zijn ze hier niet, denken we.

Daarna koffie natuurlijk met een grote koek in een cafeetje en toen nog de Intermarché voor de inwendige mens vanavond en morgen onderweg. De vis van gister lag ook in de supermarkt maar die hebben we niet genomen, wel twee lekkere dorado’s met limoen, wortelen en gebakken aardappelen. Ook fruit en watervoorraad voor morgen.

Op de camping is het weer de grijze duiven kolonie uit Nederland die geld in het laadje brengt. Drie nieuwe Nederlandse stellen met hun caravans, stonden al op hun plek toen wij weer terug kwamen van ons ritje. Er staan twee Portugese stellen en zes Nederlandse caravans. De Portugezen maken wel een enorme herrie. Ze praten heel hard en dat gaat ook door tot laat in de avond. Één Nederlandse mevrouw was er duidelijk helemaal klaar mee. We douchten tegelijk vanmorgen en ze bleef maar praten en mopperen tegen mij, over het douchemuurtje heen, op de Portugezen.. Dit had ze nog nooit meegemaakt enz enz. “Als het weer zo is vanavond dan ga ik mijn beklag doen”.            Ze heeft wel gelijk, want lawaai ’s avonds is heel vervelend. Wij hebben geen last, staan er te ver vandaan.

De regen is terug op dit moment. Het ziet er donker uit in de lucht. Morgen een reisdag. We hebben een camping gevonden dicht bij Porto en waarvan we met de bus naar het centrum kunnen. Rob en Tom zijn samen in Porto geweest en vonden het een mooie stad. We zijn benieuwd.

We hebben al een favoriet vakantielied. Sinds we in Spanje en Portugal rondrijden staat de radio op een zender die net als skyradio, alleen maar muziek draait, zonder geklets er tussen door. Het nummer Sound of Silence van Disturb is geweldig en dat zingen we natuurlijk mee! Een hele mooie cover!

De dag eindigt dus met regen!!! Morgen op tijd weg en hopelijk droog reisweer. De afstand is maar 190 km, dus goed te doen.

Beste vogelvrinden, vanmorgen was het weer raak een leuk vogeltje op de plaat gezet, inzenden maar.

De vogel van gisteren leek mij erg moeilijk te raden, maar dat viel wel mee want Beate kwam al na enkele minuten met Stand Beate 18, Tom 5.