Dag 40 _ 2-6-2016 A Toxa

Links van mij liggen cherrytomaatjes en rechts een appel. Buiten schijnt de zon nog volop en Freddy prepareert de vis; hij doet dat zo voortreffelijk dat ik het zelf maar niet ga proberen.

De achterbuurvrouw zegt gedag, hoor ik. Het zijn Nederlanders, ze hebben dezelfde caravan en dat was voor de mannen meteen een prima gespreksonderwerp. De voor en tegens werden benoemd en de conclusie is volgens mij dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Fijn om gelijkgestemden te hebben maar het zijn wel westerlingen, waren Freddy’s woorden. Met een knipoog, dat weer wel natuurlijk.

Vandaag kwamen we maar langzaam op gang. Om elf uur aan het ontbijt en waar dat door komt; geen idee. Het klungelt allemaal maar verder, nog even de krant lezen, mail checken en de appjes natuurlijk. We hebben hier een uur internet en dan wordt je er weer uit gegooid; opnieuw inloggen en dan kun je weer verder. Prima te doen. Maar om half één dan toch maar de auto in, flink ingevet en veel water mee.

De hele kustlijn hier is een aaneenschakeling van stadjes, jacht-en vissershavens, gezellige boulevards en veel eet-en drinktentjes. Er liggen ook een paar  eilandjes die met een brug verbonden zijn met het vaste land. Vandaag hebben we A Toxa bezocht. Een klein eiland met grote resorts, een mooie boulevard en een schelpenkerkje. Van de buitenkant helemaal gemaakt van schelpen. Heel bijzonder om te zien. Een groot pijnbomen bos maakt er een prachtige plek van.

Dit gedeelte van noord Spanje heet Galicië. We hebben de plaats/stad Campados vandaag bezocht. Prachtig, wat een mooie gebouwen, veel uit de zestiende/zeventiende eeuw en nog zo goed bewaard gebleven. Er zijn hier veel toeristen vinden wij. We hebben ook nog op een stuk strand gelopen waar de Atlantische oceaan zo onderhevig is aan onderstroom, dat de golven enorm hoog zijn; prachtig om te zien en met een zuchtje wind een heerlijke plek om even te zijn.

Er wordt veel gebouwd hier en de huizen die er gebouwd worden zijn zo mooi; ik zou willen ruilen! Men gebruikt hele grote rechthoekige stenen, basalt blokken, ongelooflijk dik;  een klein laagje cement ertussen, dus eigenlijk geen voeg. Prachtig en ze staan op hele mooie plekken! De dorpen zien er goed uit, netjes. De grootste bron van inkomsten is de wijn. We hebben grote en hele mooie bodega’s onderweg gezien. De druivenranken groeien allemaal langs stenen palen omhoog en daarboven is een raamwerk gemaakt waar de ranken overheen worden geleid. De plukhoogte is daardoor ideaal. Velden vol. Verder zijn de visvangst en het toerisme natuurlijk een goede inkomstenbron; de koffie blijft lekker en is nog steeds erg goedkoop.; één euro tot éénvijftig. Wat een gemiddelde Spanjaard hier verdient weet ik niet want ook het uit eten gaan is goedkoop.

Ook zagen we een aantal keren onderweg een hórreo staan bij een huis of zomaar ergens. Het is een oude graanschuur, ze stammen uit de achttiende eeuw en kunnen wel vijfendertig meter lang zijn en ik schat ruim een meter breed. Ze staan op hoge stenen palen met een puntdak er op. Aan de zijkant zijn er gleuven tussen de stenen zijwanden gemaakt waar de wind en de warmte doorheen kunnen. Zo werd het graan beschermd tegen ongedierte en vocht.

Morgen gaan we naar Santiago de Compostela, met de trein. We zijn zeer benieuwd wat er allemaal te zien en te doen is. Een beetje vroeger op lijkt ons verstandig.

Beste vogelvrinden, vandaag geen moeilijke vogel, wees er dus snel bij.

De vogel van gisteren is een Kleine zwartkop geraden door Tom. Stand Beate 21, Tom 7.